Sledujte nás:

„Snůzelen“ – místnost plná kouzelných zážitků pro naše klienty

V denních stacionářích Mateřídouška máme již mnoho let jedinečné místo, kde se naši klienti mohou ponořit do světa fantazie, klidu či naopak stimulace. Jedná se o speciální multisenzorickou místnost zvanou snoezelen. O tom, co snoezelen je a co přináší, jsme si povídali s Terezou Šuran a Lucií Wnekovou z denního stacionáře v Sokolově.

Můžete přiblížit, co je to snoezelen?

Snoezelen je speciálně navržené multisenzorické prostředí, které slouží k terapii a stimulaci smyslů. Koncept vznikl v 70. letech v Nizozemsku a jeho název vychází z holandských slov snuffelen (čichat) a doezelen (dřímat, relaxovat). I když místnost působí relaxačně, může sloužit naopak i k aktivaci. Jak místnost využíváme, záleží individuálně na složení skupiny nebo na potřebách jednotlivce.
V snoezelen místnosti se snažíme působit na co nejvíce smyslů. Máme mnoho optických pomůcek, využíváme aromaterapii, vibrace, vodní lůžko, zvuk ale i hmatové podněty. Díky tomu, že máme vzácnější tmavý snoezelen, můžeme ale naopak pro „přestimulovaného“ jedince utlumit vjemy a soustředit se na to, co potřebujeme. Práce na snoezelenu je velice kreativní a různorodá. Téměř všem klientům se tam moc líbí a těší se na ni.

To zní zajímavě, je k tomu zapotřebí nějakých speciálních pomůcek?

Ano i ne. Snoezelen místnost by měla mít nějaké základní vybavení, jako je vodní nebo vibrační lůžko, zatemněná okna, optické pomůcky, projektory a hlavně by měla být barevně koncipovaná. My máme snoezelen tmavý, působí na nás více útulně, ale většinou se můžete setkat s bílou místností anebo také šedou. Přístupů ke snoezelenu je mnoho. Dá se dělat minimalisticky (například jen s pár růžemi), nebo naopak s velkým množstvím rozmanitých pomůcek. Záleží na tom, čeho chceme dosáhnout, s jakými pracujeme klienty a na preferencích zaměstnance. Ve stacionáři máme nadstandardní vybavení, máme lůžko jak vodní tak vibrační, nespočet optických pomůcek a projektorů, LED a UV lamp, difuzérů a mnoho pomůcek si také vyrábíme přímo k tématu. 

Snoezelen se zdá být poměrně komplexní, je potřeba mít nějaké speciální vzdělání?

Ano, většina našich zaměstnanců je proškolená ve snoezelen terapii. Buď jezdí na školení jednotlivci anebo nám dělají školení na klíč přímo v našem zařízení, pro všechny zaměstnance najednou. Dlouhodobě spolupracujeme s paní Filatovou nebo paní Mega. Učíme se a sbíráme inspiraci každý den. Náš snoezelen byl velkou součástí hodnocení značky kvality, kde jsme získali 5 hvězd z 5.

Řídí se snoezelen nějakými pravidly?

Spíše principy a zásadami, než pravidly. Jedním z nejdůležitějších je individuální přístup. Dále máme zásady jako možnost volby a výběru, nedirektivní přístup, střídmá stimulace nebo správné časové omezení. Velmi důležité je také navázání vztahu mezi terapeutem a klientem. Dá se říci, že průběh terapie si do značné míry řídí sám klient a my na něj reagujeme.

A k čemu je vlastně snoezelen dobrý?

Opět je to individuální a záleží na tom, s kým pracujeme. U dětí s poruchou autistického spektra nám jde především o snížení stresu, navázání vztahu, zlepšení koncentrace ale i podporu komunikace nebo snížení agresivního a problematického chování. U klientů s hlubším hendikepem a omezenou pohyblivostí zase chceme hlavně navodit psychickou i fyzickou pohodu a podpořit smyslové vnímání. A u klientů s lehčím hendikepem a lepším porozuměním snoezelen využíváme zase jako možnost zažít věci jako cestování po světě nebo se stát knižními hrdiny.

Tím se dostáváme ke konkrétnímu obsahu snoezelenu. Jsou nějaká předepsaná témata, nebo je prostor pro vlastní fantazii?

Už jsme naznačily v předchozí odpovědí, že snoezelen jako koncept není striktně svázán pravidly. To platí i pro výběr témat a motivů. Je to čistě na našich pocitech a potřebách klientů. Ale například i na koníčkách zaměstnanců, kteří své zájmy často přenáší přímo do terapie. Měli jsme témata jako například Ježek v kleci, Safari, Koně, Vesmír, Oheň, Avatar, Pravěk, Indiáni, všechna roční období, živly a mnoho dalšího. Téma se u nás na snoezelenu opakuje vždy po celý týden, výjimečně i dva, a pak se mění. Klienti tedy vždy prožívají nové a nové věci a odnášejí si mnoho zážitků.

Ukázka různých témat:

Má snoezelen nějaká omezení? Například věková či podle schopností klienta?

Terapie se u nás provádí u všech klientů bez ohledu na jejich schopnosti nebo typ postižení. Většinou pracujeme ve skupinkách o třech až šesti klientech, které k sobě pasují věkem a schopnostmi, ale výjimkou nejsou ani individuální terapie. Vše je provozováno v rámci běžného dne a je nedílnou součástí každodenních činností.

Dá se snoezelenová místnost využívat i k jiným aktivitám?

Určitě, díky jejímu tmavému vzhledu jí lze využívat ke klidnějším činnostem jako je biblioterapie, muzikoterapie, arteterapie, masáže nebo řízené relaxaci a také ji využíváme ke zklidnění klientů a bazální stimulaci. Také děti tuto místnost milují, doslova nám tam utíkají! Navíc tím, že je v místnosti velké promítací plátno, lze ji využít i jako skvostný kinosál.

Jak může konkrétně vypadat hodina ve snoezelenu?

Krátká ukázka terapie u dětské skupiny na téma Moře (cca 45 min):

Co je konkrétním cílem?
Zklidnění, rozvoj komunikace (znak dle systému DaR – voda a ryba) a představivosti

Jak vypadá místnost?
Je modře nasvícená. Z aromadifuzéru se line vůně směsi éterických olejů pro podporu komunikace. Na zemi leží bílé záclony připomínající vlny, ze stropu visí rybky na vlasci, uprostřed místnosti je umístěna pískovna. Pro umocnění iluze jsou zapnuté bublinkové válce a světelné vlasy s modrou a bílou barvou. Na velké promítací tabuli hraje podmořské video a zvuky vln. Na jednom senzorickém tácu je připravený písek a mušle, na druhém modré gumové kuličky ve vysoké nádobě. Připravené jsou i hudební nástroje, výtvarné potřeby, bublifuky, promítací stroj Magic box (zatím zhasnutý). Nechybí potápěčské ploutve a brýle.

Jaký je průběh terapie?
Typicky se dělí na několik částí – ritualizované přivítání, aktivní část, relaxační část a ritualizovaný závěr.

Rituál přivítání
Zacinkáme na zvonkohru „Vlny“ pustíme píseň „Píseň moře“, klientům můžeme nabídnout nástroje koshi zvonky – iluze vody. Poté pouštíme zase zvuky moře.

Aktivní část
V této část buď můžeme nabídnout některé činnosti, nebo počkáme, kterou si klient sám vybere. Záleží na vlastní iniciativě dítě. Máme připravenou celou řadu možných aktivit s ohledem na splnění stanoveného cíle:

  • Hra s podsvícenou pískovnou – malování ryb a vln do písku pomocí štětců, vše doprovázené znakováním (znak ryby a vody dle systému DaR)
  • Hledání rybek – máme vytisknuté rybky, které visí ze stropu a hledáme konkrétní rybky. Opakujeme znak ryby.
  • Tác s pískem – dětem sundáme boty a ponožky a mají možnost chodit po písku, v rukou mohou mít mušle, poslouchají zvuky z mušlí, jezdíme mušlemi po zádech.
  • Tác s kuličkami – v nádobě s „želé“ kuličkami, které ve vodě nabobtnají, je schováno několik mušlí. Dítě by mělo mušle nahmatat a vytáhnout z vody. Opakujeme znak vody.
  • Máme připravené speciální UV barvy, se kterými na malou čtvrtku namalujeme štětci rybu. Po domalování vypneme ostatní světla a zapneme UV lampy, s obrázkem ryb si můžeme stoupnout (lehnout) na vodní postel a terapeut houpe, abychom navodili pocit vlnění vodní hladiny.
  • Zapneme Magic box (speciální projektor, který promítá na zem) a promítáme podmořská videa z potápění. Klient si může „lehnout přímo do videa“, vzít si brýle, masku nebo ploutve a „potápět se“.

Relaxační část
Jeden terapeut čte pohádku s mořským tématem (při slovech voda a ryba ukazuje příslušný znak), druhý potichu hraje na oceandrum. Děti mohou ležet na posteli, vibrační čabrace, nebo si hrát. Po dočtení pohádky ještě chvilku pokračuje uklidňující hra na oceandrum. Vhodné je větší přítmí.

Rituální závěr
Potichu do šera opět pouštíme píseň „Píseň moře“. Můžeme na klienty při relaxaci foukat bubliny a s koncem písně ukončíme lekci zvukem zvonkohry Vlny.

Přihlášení